Tirsdag 19.09.2017 kl 14:25

Forum

Tilbake til forumoversikt
( 15 svar ) Velg side 1

AinaE saltnes
Skrevet 09.03.2010 - 10:39

Hvor mye pr måltid?

Jeg har snakket med ett par veninder, samt trenere å vetrinærer rundt dette, å det er jammen ett emne med forskjellige meninger å engasjement.

Så da spør jeg like greit her inne også. Hvor mye får hunden(e) din(e) av mat til di forskjellige måltidene? Altså dl/Gram.

har dere maten fremme eller gird ere til forskjellige måltider? Følger dere pakkehenvisningen på forsekken, eller fungerer ikke det på hunden deres?

Signatur

It's too bad we can't read dogs'
minds.  Often we assume dogs
are "slacking off" or "blowing
us off", when really they are
just reading our body language,
 picking up subtle hints we
aren't even aware we're sending,
and obeying what we don't
realize we're telling them.

Livet med en Border Collie - Ett Eventyr utenom det vanlige!

Varsle

Pirjo Porsgrunn
Skrevet 09.03.2010 - 10:43

Hvor mye pr måltid?

Hehe, vi er ikke så nøye på det her hjemme. Putter oppi noe når det blir tomt og om vi merker at hun blir fet blir det mindre enkelt og greit! xD

Signatur

En hund er en som en potet. Den dør om du spiser den.

Varsle

AinaE saltnes
Skrevet 09.03.2010 - 10:43

Hvor mye pr måltid?

jeg kan jo begynne ;)

Theo fåt mat 3 ggr daglig. Han er nå 6 mnd å har kuttet fra 4 til 3 ggr. Dette fungerer kjempe fint, å han spiser nå med god matlyst.

Jeg har aldri maten stående fremme, ganske enkelt fordi dette kan senke matlysten til hunden fordi den finnes i ubegrensede mengder. Mat skal være noe som finnes akorat der å da, blir det ikke spist på 30 min, så blir det ikke noe før neste måltid.

Theo følger IKKE pakkehenvisningen på sekken.

ifølge denne så skal han ha ca 400g mat om dagen. ikke per måltid, men på en hel dag.

Jeg tørr ikk å tenke på ossen han da hadde sett ut. Han  får nemlig over det dobbelte.

Theo får 900g mat om dagen, i tilleg til en liten bit VOM på morgenen( ca 15g) og 10ml omega 3 fra dr.baddakys eller hva det heter :)

Han er i perfekt hold, ifølge både meg selv og vetrinæren.

Han er såklart fulgt opp med ormkurer osv, for di som skulle mene at dette er en enorm mengde. hehe... :)

Friskt rent vann er såklart fremme døgnet rundt. tilogmed i buret på natten.

Signatur

Varsle

ninsert klæbu
Skrevet 09.03.2010 - 10:48

Hvor mye pr måltid?

Spike får vel 4-5dl om dagen nå, fordelt på 2 måltider. Dager han har blitt trent mye får han litt mer enn på rolige dager. Han er en 9 mnd gammel BC på 19 kg. Får Apetitt, og fungerer veldig bra.

Ut ifra det som står på pakken burde han vel hatt mer, men da hadde han trillet iløpet av ei uke eller to.. Forer etter holdet til hunden, det som står på pakken bryr jeg meg ikke stort om, annet enn når jeg prøver ett helt nytt for så må jeg se ca hvor mye jeg skal starte med, så justerer jeg etter hvert.

Stort sett så har vi trengt å bruke mindre enn det som står på pakken, med unntak av når vi fora på Hill's (det ble det fort slutt på..). I veldig aktive perioder bruker vi høyenergifor, og øker ikke mengden for, men næringsinnholdet.

Signatur

-Tillit, samarbeid og respekt-

Varsle

AinaE saltnes
Skrevet 09.03.2010 - 11:26

SV Hvor mye pr måltid?

Ninsert: Veier han 19 kg nå??? Theo er jo 6 mnd å veier 18,6... hehe... :P kanskje han blir stor;P

Så ja, Thei veier da 18,6 kg og er 6 mnd gammel, Border Collie.

Vil også øke næringsinnholdet i foret når han blir eldre å har perioder med ekstremt høy intenitet på treningen etc. Er som ninsert sier, viktig å øke næringsinnhold i foret å ikke nødvendigvis øke så mye på mengde.

Blir som på hest, man forer etter bruk å intensitet, derav finnes det mange merker å velge i ettersom hvor høyt aktivitetsnivået er å hva hver enkelt hund har behov for.

Signatur

Varsle

ninsert klæbu
Skrevet 09.03.2010 - 11:27

SV Hvor mye pr måltid?

AinaE: Får han virkelig så mye?! Nå vet jeg ikke hvor mye det er i dl, men når det er over dobbelt av anbefalt vil jeg tro det blir litt.. Vurdert å prøve ett annet for? Virker ikke som det fungerer så bra for han når han må ha s store mengder for å holde vekta. Må bli sinnsykt dyrt i lengden også..

En annen ting er at hunder kan slutte å ta opp næringa i foret skikkelig om de får veldig store mengder. Trenger ikke bli dårlig i magen heller, kan få litt grønnlig avføring bare. Har hatt hund som var sånn, pakka i henne det hun klarte å spise, og hun holdt såvidt vekta. Fikk råd om å halvere formengden av en hundekjører jeg kjenner, og hun la på seg 3 kg på 2 uker! På det meste spiste hun nesten 2 liter om dagen (hun veide 18 kg). Passende mengde utifra pakken var vel 8-9 dl, og hun fikk 7 dl etter at hun hadde lagt på seg litt, og holdt vekta når hun fikk det.

Signatur

Varsle

ninsert klæbu
Skrevet 09.03.2010 - 11:29

SV SV Hvor mye pr måltid?

Spike veide 18 kg da han var 6 mnd han også. Vokser ikke så mye etter 6 mnd, endrer kroppsfasong endel, men vekta flytter seg ikke så mye oppover ;-)

Signatur

Varsle

AinaE saltnes
Skrevet 09.03.2010 - 11:32

SV SV SV Hvor mye pr måltid?

åja han er bare 9 mnd, tenkte at han var godt voksen jeg. he he :) da blir det litt anderledes:)

Nei ifølge foret skal han kun ha 300 gram om dagen, noe som jo er helt merkelig lite... Han får nå 250g pr. måltid, å såppas må en stor hund ha.

Har snakket med vetrinær osv om det også, å hun er enig i at han skal ha den mengden med mat.

Akorat nå prøver vi ut Purins Pro Plan :) har foret på RC men han spiste det omtrent ikke. med purina nå så hiver han i seg maten med stor lyst :)

Signatur

Varsle

ninsert klæbu
Skrevet 09.03.2010 - 11:43

SV SV SV SV Hvor mye pr måltid?

Blir nok ikke tyngre enn 20 kg som voksen tror jeg ikke. Nå har han sikker 1 kg med pels også, skikkelig "bjønnpels" har han fått at å ha vært ute i sprengkulden i vinter ;-) Børsta han i går, tok en evighet å få gredd gjennom alt.. Gruer meg til han begynner å røyre jeg :-S

Hvor mange dl blir det da? Har aldri veid foret jeg ,så jeg har ikke snøring :-P

Er det vetrinæren som selger foret du bruker? Kjøpte Hill's av vetrinær, og jeg snakket utallige ganger med vetrinæren fordi jeg syntes det var rart de måtte ha så mye av foret. Sa det er sikkert fordi de er så aktive osv, men jeg syntes det var rart alikevel, så jeg fikk i annet for. Og det lønte seg =)

Signatur

Varsle

AinaE saltnes
Skrevet 09.03.2010 - 12:02

SV SV SV SV SV Hvor mye pr måltid?

skal måle opp å veie nå etterpå så kommer jeg med svar :)

Signatur

Varsle

AilaOgMarte Nesttun
Skrevet 09.03.2010 - 12:24

SV SV SV SV SV SV Hvor mye pr måltid?

Vi forer på apetitt også, og Aila har aldri spist så mye som det står på pakken. Hun spiser noenganger under halvparten av det som er anbefalt på pakken.  Nøyaktig hvor mye hun får har jeg ikke snøring om, forer på feelingen. Hehe!

Har et helt vanlig målebeger til Eukanuba ellerno(ikke viktig med merke i denne sammenheng), det fyller jeg til randen med for og det er det hun spiser i løpet av en dag. Ett vanlig plastikkmålebeger for dagen. Noen ganger mer og noen ganger mindre, men det er ca.

Her spiser hun EN gang for dagen, forer vi utover det nekter hun å spise. Uansett om hun spiste to kuler eller to målebeger første gangen.

Nå skal det sies at etter vi byttet fra valpeforet til Apetitt, til Voksen med Lam og Ris eller hva pokker det står - så nekter hun å spise. Den første dagen reagerte hun på str. på kulene som plutselig var dobbelt så stor, men når det ble greit så spiste hun frivillig EN dag - og der tok det slutt.

Hun veier forresten litt over 20 kg. Nøyaktig hvor mye er jeg ikke sikker på 21-22kg  ca.

Signatur
Varsle

marianne87 Kløfta
Skrevet 09.03.2010 - 14:30

SV SV SV SV SV SV SV Hvor mye pr måltid?

Når vi foret på V/H og kuler blandet sammen, så fikk han mat hver kveld, også sto maten ca en time.

Men Mikey ble litt for flink til å sleike av alt det gode, og å spytte ut kulene igjen, så nå får han bare kuler, men vi blander oppi litt rent kjøtt innimellom.

Han får mat på ettermiddagen, også står det hele kvelden, og hvis han ikke har spist opp til vi legger oss, så fjerner vi resten.

Han har tilgang på vann hele dagen, men ikke i buret om natten, da skal vi sove, ikke drikke...

Han ffår 4-5dl RC medium adult/westies om dagen.

Signatur

Hilsen Marianne og Mikey

Whatever happens is another step in the right direction. For you will find a way to make it so.

Den som aldri har gjort feil, har sjelden gjort noe overhodet....

Varsle

Havanaislove Akershus
Skrevet 12.03.2010 - 09:54

SV SV SV SV SV SV SV SV Hvor mye pr måltid?

Bajazz får nøyaktig 80 gram fôr daglig(RC), men blander alltid en kokt gulrot og kokt kjøtt i måltidet. Målte opp 80 gram 25 ganger og puttet i bæsjeposer, så jeg vet han får lik posjon hver dag, hehe.

Egentlig mye mindre fôr enn anbefalt på pakken, men så blander jeg 60% fôr, 20% gulrot + 20% kjøtt ca, da. Og han er akkurat passe slank og fin.

Signatur

Hav-a-nais day!

Varsle

BorderenChico Jevnaker
Skrevet 12.03.2010 - 17:05

Hvor mye pr måltid?

Nå er Chico blitt 17 1/2mnd og veier ca 23kg. Han er en stor gutt, ikke tjukk, men rett og slett bare stor...Vi fôrer nå på våtfôr nr.25 fra Vom & Hundemat og er svært fornøyd med det. Skulle vi fullfôret Chico med dette skulle han hatt ca 460g (ca 2%av kroppsvekten) per dag altså 230g til hvert måltid. Nå bruker vi ca 1/3 av den totale mengden han trenger med tørrfôr så da blir det til at han får ca 300g per dag med "pølse"

Signatur

Border Collie - Allsidigheten selv.

Varsle

melissa-timmi Sarpsborg
Skrevet 12.03.2010 - 19:54

SV Hvor mye pr måltid?

timmi får fôr 3 ganger om dagen og da får han 1 kopp på morgen, 1 kopp på dagen og 1 kopp på kvelden. det er en sånn tekopp, ikke en sånn stor kaffekopp :-)

Signatur
Varsle

Nova Greåker
Skrevet 12.03.2010 - 23:03

SV SV Hvor mye pr måltid?

Jeg lar Hugo spise til han er mett tre ganger daglig, jeg synes ikke en valp skal gå sulten så lenge han spiser godt til hvert måltid. Noen hunder må jo ha mindre eller mister de matlysten. Tipper han får ca 70 gram om dagen til sammen, noen ganger litt mindre.

Signatur

Kvalitet er å gjøre det rette, også når ingen ser på!

Varsle

Hunden login