Tirsdag 17.10.2017 kl 12:09

Forum

Tilbake til forumoversikt
( 1 svar ) Velg side 1

Skrevet 14.07.2017 - 19:01

Valpen i sofaen - var det så lurt...?

Jeg har en valp på 12 uker, fikk henne da hun var 9 uker. I starten fikk hun ikke være i sofaen, fordi vi med forrige hund ikke tillot det og vi var veldig fornøyde med at hundens plass var i eget bur/hundeseng på gulvet. Vi har heller vært flinke til å sitte på gulvet og gi kos enn å ha hunden i sofaen. 

Men så kom valpen og da vi lurte på om hun fikk litt lite nærhet, tillot vi henne en fast plass i sofaen. Nå er jeg derimot usikker på om det var så lurt.... For jeg opplever at hun sjefer i sofaen, løper frem og tilbake, legger seg ikke ned, bjeffer og biter (valp!). Så jeg vil gjerne høre andres meninger om dette? 

Bør hun få være i sofaen for nærhetens skyld eller bør vi ta en kontra på grunn av adferden hennes? 

Varsle

Linda95 Valdres
Skrevet 14.07.2017 - 23:35

Valpen i sofaen - var det så lurt...?

Jeg er kanskje ikke den rette til å si så mye om det, da min får lov å være i sofaen, unntatt når jeg spiser selvfølgelig, og dette kan han som en regel. Hehe. 

Jeg tenker, så lenge du har en regel for hvordan du vil ha det i sofaen, og valpen ikke hører etter, så får den ikke lov å være i sofaen - så enkelt. Da tar du den bare ned. Jeg ville gitt valpen et bestemt ansiktsuttrykk på at jeg ikke liker oppførselen, og satt den ned på gulvet og oversett den eller henvist den til annen fast plass. Er den helt rabiat, ville jeg brukt bur for å roe helt ned før jeg slipper den ut igjen. 

Jeg synes du skal følge den regel du har satt deg, og ikke tillate den atferden, rett og slett. Behold den firkantede rammen din, du. Det høres mest logisk ut i mine ører. 

Den kan få være i sofaen hvis den ligger rolig på plassen sin. Synes også det er veldig fint at lek og klapping skjer på gulvet, alt etter hvordan dere vil ha det. Lære valpen at man skal slappe av i sofaen rett og slett. Det er heller ikke galt, tenker jeg, å vente med sofaen til man merker hunden har fått av seg mye av de valpefaktorene. Dette må dere bestemme. 

Min hund er typen som legger seg der hvor han vil, og han velger helst gulvet eller buret sitt som står åpent i stuen. 

Lykke til!

Signatur

**Hundehold er frihet under ansvar**

Varsle

Hunden login