De gir hundene en second chance

Solplassen ble i fjor kåret som vinner av konkurransen Min Hjertesak, og mottok en gave på 250.000 kroner fra Royal Canin. Ildsjelene på Solplassen ønsker å gi oppgitte gamle hunder en second chance.



Solplassen ble i fjor kåret som vinner av konkurransen Min Hjertesak, og mottok en gave på 250.000 kroner fra Royal Canin. Ildsjelene på Solplassen ønsker å gi oppgitte gamle hunder en second chance.

Pepe ønsker oss velkommen til Solplassen.

Solplassen er et omplasserings- og hvilehjem for hunder i Ås kommune utenfor Oslo. Leder av stedet er Marianne Øyen. Hun jobbet tidligere 11 år som frivillig på FOD-gården.

- Jeg la merke til at de som besøkte gården for å finne seg en omplasseringshund stort sett gikk forbi de eldre hundene fordi de ville ha en ung hund. Min erfaring er at det er lettere å begynne med en godt voksen hund. Da ser du hva du får, sier Øyen. Hun mener de eldre hundene fortjener verdighet og respekt.

Marianne Øyen sammen med Mathew.

10 faste beboere

På Solplassen er det plass til 15 hunder. I dag er det 10 faste beboere her. I tillegg tar de imot cirka 50 hunder til omplassering i løpet av året. Solplassen prioriterer å ha små hunder. De større hundene som trenger omplassering tar FOD-gården seg av.

Marianne Øyen sier at de 10 hundene som bor fast på Solplassen er her enten fordi de har store medisinske behov, eller de har en adferd som gjør at de ikke er mulig å omplassere.

Marianne Øyen, Brit Bjørneby og Pepe.

Kostbare behandlinger

De fleste av de faste beboerne på Solplassen har gjennomgått store og kostbare operasjoner. Marianne peker på en liten hund og sier at den var blind for to uker siden. Nå er den operert for grå stær i det høyre øyet, og snart skal det venstre opereres.

- Flere av hundene her har vi betalt over 30.000 kroner for å behandle, forteller Øyen. Hun sier den store gaven Solplassen fikk fra Royal Canin i fjor har gjort det mulig å gi de hundene som trenger det medisinsk behandling. I 2014 brukte Solplassen 170.000 kroner på veterinærtjenester. Hun vet ikke hvor mye som ble brukt i fjor siden 2015-regnskapet ennå ikke er klart. Hennes kollega Brit Bjørneby sier dette om filosofien som ligger bak det arbeidet som gjøres på Solplassen:

- Alle hundene skal få en second chance såfremt det fører til økt livskvalitet.

Delte med andre

Solplassen ligger i en åpning inne i skogen nær Vinterbro. Området er gjerdet inn i flere seksjoner. I midten står det en bolig der hundene bor og hvor det er soveplass til tre tobeinte. Gaven fra Royal Caning gjorde det også mulig for Marianne & Co å kjøpe inn en varmepumpe, skifte deler av det elektriske anlegget og himlingen.

- Vi har også delt noe av gaven med andre organisasjoner som jobber for dyrs velferd. Blant annet ga vi 40.000 til Med Hjerte for Hunder på Rømmen og 10.000 til Dyrebeskyttelsen Lillestrøm og omegn. Vi synes at flere burde få glede av et så stort beløp, sier Marianne Øyen.

Hundene på Solplassen disponerer store uteområder der de fritt kan løpe rundt.

Hundekosere

Marianne har med seg 20 frivillige på Solplassen. Disse kalles ikke medarbeidere, men hundekosere. Huset med hundene er bemannet hele døgnet.

- Hundene skal aldri være alene, sier Marianne.

Solplassen finansierer driften med gaver og støttekontingent. De får også 120.000 til 140.000 kroner i året fra Grasrotandelen til Norsk Tipping.

Marianne forteller at hun nesten daglig får henvendelser om omplassering av hunder.

Støtt ildsjelene

Marianne roser Royal Canin for at de hvert gir en organisasjon som jobber med dyrevelferd en stor gave. Hun er opptatt av at de små organisasjonene bør prioriteres.

- Det er vanskelig å være liten og nå frem når det arrangeres en avstemning. De store organisasjonene har mange følgere. Hvis de ber deres medlemmer gå inn for å stemme har ikke de små organisasjonene noen mulighet. De små organisasjonene drives av ildsjeler og idealister som jobber gratis, mens de store organisasjonene ofte har ansatte med lønn, sier Marianne.

Hun sitter i juryen som har valgt ut de 15 kandidatene som folk kan stemme på.

24. oktober kunngjør Royal Canin på sin Facebookside hvem den heldige vinneren er.